Vlašimka

Od 4. června 2022 jsme obnovili provoz osobních vlaků v úseku Vlašim – Trhový Štěpánov, kde byl provoz vlaků zrušen Středočeským krajem v prosinci 2021. Budeme jezdit každý víkend a svátek až do 28. září 2022. V týdnu od 4. do 10. července budeme jezdit denně.

Vlaky jedou čtyřikrát denně v obou směrech, většina vlaků má ve Vlašimi přípoj od vlaků ČD z Benešova.

Provoz vlaků finančně podpořilo město Trhový Štěpánov, firmy Rabbit, a.s. a Kadatec, s.r.o.

Povídání o trati

Naše putování po vlašimské trati začne v Benešově, ještě s vlakem Českých drah (ČD). Město Benešov je známé skutečným pivem Ferdinand nebo zámkem Konopiště, který se nachází na západní straně města. Poblíž nádraží se nachází i zajímavá atrakce v podobě zahradní železnice, kterou provozuje Jiří Dalecký.

Jedeme a zvolna stoupáme až na nádraží Postupice, kde obvykle probíhá křižování vlaků na trati. Asi 1 km od tohoto nádraží se nachází barokní zámek Jemniště ve vlastnictví rodiny Šternberků, který byl nedávno opraven a zpřístupněn veřejnosti.

Trať přechází do klesání, klikatí se mezi kopci a rybníky. Z vlaku je možné spatřit i legendární vrch Blaník, ze kterého vyjedou rytíři, až bude českému národu nejhůř. Přijíždíme nyní do Vlašimi, kde vlak ČD končí svou jízdu. Pro jízdu dál do Trhového Štěpánova je nutné přestoupit na vlak, který provozujeme my, společnost Railway Capital (RCAS).

Avšak než budeme pokračovat, podíváme se ještě, co je ve Vlašimi. Ve městě samotném se dochoval renesanční zámek, který dnes slouží jako muzeum Podblanicka. Za zámkem najdete jeden z nejstarších zámeckých parků u nás, který se táhne až k řece Blanici. A i ve Vlašimi se nachází pivovar s názvem Na Vývoji, jen pár kroků od nádraží.

Po přestupu a změně dopravce pokračujeme dál. Projíždíme kolem zbrojního závodu Sellier & Belliot, kam kdysi vedla vlečka, ale už po ní není ani stopy. Pomalu klesáme až do Trhového Štěpánova, kde dnes trať končí. Kdysi trať pokračovala dál, až do Dolních Kralovic, ale to už je hodně dávno. Dolní Kralovice v 70. letech 20. století nenávratně utonuly pod hladinou vodní nádrže Želivka.

Nejzajímavějším místem v Trhovém Štěpánově je hospoda u nádraží, kde je možné si dát výtečný oběd doprovázený pivem Bernard. Ovšem pro ty, kterým láska neprochází žaludkem, jsou ve městě i jiné zajímavosti. Např. muzeum Štěpánovska nebo starý kostel sv. Bartoloměje ze 14. století. Kdo si chce dát víc do těla, může si dát výšlap na méně známou Javornickou horu, kde v roce 2021 byla postavena rozhledna Kalamajka. Od nádraží jsou to zhruba 4 kilometry. Dá se tam jít i ze Zdislavic, což je poslední zastávka před Trhovým Štěpánovem.

Hned vedle nádraží v Trhovém Štěpánově se nachází také jeden z největších kosočtverců ve střední Evropě, který je patrný na satelitních snímcích. Žádáme ovšem návštěvníky, aby respektovali pokyny napsané na tabulích a nevstupovali přímo do jeho prostoru.

Rok vzniku 1895: Benešov – Vlašim
1902: Vlašim – Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice
Rok zániku 1975: Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice (likvidace tratě)
2021: Vlašim – Trhový Štěpánov (zrušení osobní dopravy)
Rok obnovy 2022: Vlašim – Trhový Štěpánov
Délka úseků Benešov – Vlašim: 22,8 km
Vlašim – Trhový Štěpánov: 10,2 km
Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice: 13,8 km
Jízdní řád 222 Vlašim – Trhový Štěpánov
O vlacích v úseku Benešov – Vlašim se informujte u ČD.